Lizbeth Falk

Hvad kan Helle Thorning-Schmidt lære dig om signalværdier

Hvordan husker du Helle Thorning-Schmidt ? Husker du hende for hendes politiske meritter, der i 2017 bragte hende ind på en 14. plads på magasinet Fortunes liste over verdens bedste ledere? Eller husker du hende for Gucci-tasken, som gav hende det ikke så flatterende tilnavn ’Gucci-Helle”
Pink Gucci taske

Hvordan husker du Helle Thorning-Schmidt?

Husker du hende for hendes politiske meritter, der i 2017 bragte hende ind på en 14. plads på magasinet Fortunes liste over verdens bedste ledere? Eller husker du hende for Gucci-tasken, som gav hende det ikke så flatterende tilnavn ’Gucci-Helle’?

Jeg tør godt vædde på, at det er Gucci-tasken, du husker. Vi mennesker bedømmer nemlig hinanden på det ydre. Vidste du, at over 90 procent af vores signaler er non-verbale? Du bedømmer konstant andre på deres valg af tøj, briller og håndtasker, ofte ubevidst. Vend den lige om, du bliver nemlig også selv bedømt af dine kunder, venner, kolleger, sågar når du står i køen i supermarkedet …. Jeg kunne blive ved.

I Helle Thorning-Schmidts erindringsbog ”Blondinens betragtninger”, deler hun ud af sine erfaringer, oplevelser og tanker. Hun beskriver, hvordan hun blev bedømt af andre på sit udseende, sit tøj, sin frisure, sin seksualitet, sine håndtasker, højhælede sko, sit valg af solbriller og neglelak.

Var det fair og relevant? Hvorfor siger vi ikke ’Helle – verdens 14. bedste leder’ med samme selvfølgelighed, som vi siger ’Gucci-Helle’? Det gør vi ikke, fordi signalværdien betyder så uendelig meget.

Derfor spørger jeg dig som stylist

Har du taget stilling til dine signalværdier? Kigger du på dig selv med andres øjne? Jeg tænker, at vi kan lære en masse af Helle Thorning-Schmidts erfaringer på den front.

Du tænker måske, at du ikke er en offentlig person, så det betyder ikke så meget, hvad du signalerer. Det kan godt være, du ikke bliver hængt ud i pressen for dit valg af taske, men min pointe er, at vi hele tiden bliver bedømt og sat i bås af hinanden, og derfor er din signalværdi supervigtig.

Vi køber ind på følelser og køber hos dem, som vi har tillid til og opfatter som troværdige.

Hvis din bankrådgiver har krøllet tøj, en kaffeplet på skjorten og et par fedtede gamle briller på. Hvad tænker du så? Får du tillid til personen? Eller overvejer du, om bankrådgiveren nu også er den rette til at varetage din økonomi?

Lynhurtigt dømmer vi ubevidst hinanden, og derfor er det ikke lige meget, om du har en kaffeplet på skjorte eller et par fedtede briller på.

Lizbeth Falk rådgiver mørkhåret kvinde om valg af brillestil

Hvad vil du signalere?

Jeg havde en smuk ung lyshåret kvinde til brillestyling. Hun havde fundet en flot, trendy brille og spurgte efter min mening. Da hun fortalte mig, at hun var advokat, måtte jeg råde hende til at finde en brille med klassisk signalværdi til arbejdet, hvis hun ønskede at blive opfattet troværdig. Og så bruge den trendy brille privat. Hun fulgte mit råd og besluttede sig for at vælge brillen med et bevidst formål for øje.

Når jeg som stylist hjælper mine kunder med at finde tøj, sko og briller, lægger jeg stor vægt på at lære dem at kende. Hvad ønsker de at signalere? Hvad er deres stil? Har de brug for at signalere noget bestemt i forbindelse med deres arbejde? Når jeg styler briller eller tøj til mine kunder, vælger jeg ikke stel efter min egen smag. Jeg vælger efter, hvad du ønsker at signalere, og hvordan du gerne vil opfattes.

Kan dine briller virke forstyrrende, hvis du er i tæt kontakt med kunder? Vil du signalere, at du er klog, glad, yngre, frisk, sporty, klassisk, eksklusiv, smart, modebevidst, dygtig, har styr på tingene ….. listen er lang. Og det afhænger af øjnene, der ser på dig, for vi kommer ikke uden om, at vi hele tiden aflader indtryk, opfattelse, tanker, bedømmelser hos andre. Derfor skal du ikke kun være bevidst om, hvad du siger, men i højere grad om hvordan du tager dig ud.

Jeg opfordrer dig til, at du er bevidst om at kigge på dig selv, når du vælger briller. Hvis du synes, det er svært at vælge selv, så få professionel hjælp eller læs mine 6 tip at vælge den rigtige brille.

 

Hvor aflæser jeg signalværdier?

Da jeg var teenager, sagde min ex-svigerinde, som er kosmetolog, til mig: ”Lizbeth din hånd er dit visitkort.” Det har jeg tænkt meget over, og jeg altid været meget bevidst om at have pæne rene negle. Jeg har sågar i min singletid afskrevet en mand på første date, da han bed negle. Det tog to sekunder efter mødet på caféen, før jeg tænkte: ”Han bliver ikke min kæreste.” Han fik ikke en chance på grund af de nedbidte negle, selv om han kunne have været verdens sødeste mand.

 Det ville være dejligt, hvis man kunne tage en test og få målt sine signalværdier. Som når man tester signalstyrken og kvaliteten mellem router og sendemast.

Men så nemt er det ikke, når vi taler om de signaler, som vi sender med tøj, briller, og smykker. Vi bliver bedømt på lige så mange forskellige måder som, der findes mennesker. Vi opfatter forskelligt og har forskellige holdninger, smag og stil.

Vi har også forskellige typer arbejde, hvor forskellige mennesker forventer noget forskelligt af os. Arbejder du med mode og sælger det smukkeste tøj, sender det forvirrende signaler, hvis du har afskallede negle og har en gammel brille, der ikke er fulgt med tiden. Nogle kunder vil tænke, at ekspedienten ikke har styr på, hvad der er moderigtigt.

“I min optik handler det om at finde sin
egen stil og type”

Hvil i dig selv

Jeg anbefaler, at du gør dig bevidst om, hvem du er, og hvad du står for, og så vælger de ting, du står ved. Vær dig selv. Bliv tryg i det, der er dig og din stil. Uanset hvad andre siger, mener og tænker. Hvil i dig selv. Stå fast.

Når du finder din stil, udstråler du også, at du har det godt. Jeg kan tydeligt se det i dine øjne og i dit kropssprog, når jeg rammer din stil.

Få quick test

Hvis du vil læse mere om stiltyper, finder du det her. Kommer du til brillestyling hos mig, laver jeg en quick test på din stiltype.

Vær bevidst om din stil, og hvad du vil fortælle non-verbalt. Måske ville vi huske, at Helle Thorning-Schmidt i 2017 var blandt de 14 bedste ledere i verden, hvis hun havde haft en anden håndtaske.

“Med min ekspertise kan jeg gøre dig mere bevidst om valg af tøj og briller og dermed om de signaler, du sender til omverden”

Skal du bruge briller?

Jeg tilbyder dig min ekspertice som certificeret stylecoach og brillestylist, hvis du synes det er lidt svært at finde et par briller eller det måske er første gang du skal have briller, så kontakt mig!